Promoties – Algemene Verkoopsvoorwaarden

I. Toepasselijkheid

De hiernavolgende algemene verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten tussen MSD Animal Health BV (hierna “MAH”) en de koper, waarvan zij automatisch deel uitmaken. Afwijkende verkoopsvoorwaarden of afspraken binden partijen enkel indien MAH ze schriftelijk en uitdrukkelijk heeft aanvaard en gelden slechts voor de specifieke bestelling waarop ze betrekking hebben. In geval van onenigheid tussen deze algemene verkoopsvoorwaarden en de voorwaarden van de koper, prevaleren deze algemene verkoopsvoorwaarden.

II. Aanvaarding van onze goederen en producten  

Bij de levering zal de koper er zich van vergewissen, via een visuele inspectie, dat de kwaliteit van de geleverde goederen en producten overeenstemt met de contractuele bepalingen en met het gebruik waartoe zij bestemd zijn. De koper zal eveneens nagaan of de uiterste gebruiksdatum van het product goed leesbaar is aangebracht. Indien de koper nalaat dit te doen of indien hij niet te werk gaat volgens de heersende wetenschappelijke en technische voorschriften die van kracht zijn op het ogenblik van de levering, worden de geleverde goederen en producten geacht conform en aanvaard te zijn. Elke klacht met betrekking tot reeds geleverde goederen of producten wordt door MAH slechts aanvaard op voorwaarde dat dit aan MAH schriftelijk wordt bevestigd binnen 2 werkdagen na de levering. Voor de modaliteiten hoe een klacht dient opgesteld zie de bijzondere verkoopsvoorwaarden. Deze regel is toepasselijk op de niet-conforme leveringen en de zichtbare gebreken. Deze controle van de conformiteit en de daaropvolgende aanvaarding van de levering zal door MAH niet kunnen ingeroepen worden ingeval van een eventueel gebrek van het product of het goed in de zin van de wet van 25 februari 1991 betreffende de aansprakelijkheid voor producten met gebreken. In dit geval zullen enkel de bepalingen van deze wet toepasselijk zijn.

III. Garantie

a. algemene garantie inzake gebreken
Elke klacht, van welke aard ook, moet noodzakelijkerwijze ter kennis worden gebracht binnen een termijn van 2 werkdagen te rekenen vanaf de levering van de producten of goederen of, in geval van een verborgen gebrek, binnen een termijn van 15 kalenderdagen te rekenen vanaf de ontdekking van het gebrek. Elke klacht die wordt geformuleerd na deze termijn zal niet meer worden aanvaard. Bij elke klacht moet noodzakelijkerwijze worden vermeld: de data en de nummers van de bestelbonnen, van de vrachtbrieven en van de facturen van de goederen en producten die het voorwerp van de klacht uitmaken, indien deze facturen reeds werden ontvangen.

b. garantie inzake veiligheid
MAH garandeert de veiligheid van de producten en goederen in de zin van artikel 12, alinea 1 en 2 van de wet van 25 februari 1991 betreffende de aansprakelijkheid voor producten met gebreken. De veiligheid van een product of een goed, zoals hierboven bepaald, heeft uitsluitend betrekking op de gezondheid of de fysische integriteit van de eindgebruiker, en derhalve niet op de latere gedragingen van het product of het goed, noch op diens geschiktheid, prestatie of duurzaamheid. De garantie voor de gebreken van de producten of de goederen, die niet de veiligheid bieden die men er redelijkerwijze van kan verwachten, strekt zich bovendien niet uit tot het functioneel gebrek of ongeschiktheid van het product voor het beoogde gebruik. De veiligheid van het product of het goed dat MAH garandeert, sluit elk verkeerd of onredelijk gebruik door de koper of de eindgebruiker uit. Een product kan niet als gebrekkig worden beschouwd door het enkele feit dat op een later tijdstip een verbeterd product op de markt wordt gebracht.

IV. Aansprakelijkheid
a. algemene aansprakelijkheid
MAH kan noch contractueel, noch buitencontractueel aansprakelijk worden gesteld voor de schade die voor de koper of een derde zou voortvloeien uit een gebruik, behandeling, opslag of vervoer door de koper of de derde dat niet in overeenstemming is met de contractuele bepalingen, met de regels van de kunst of met de bijzondere gebruiksaanwijzingen van de goederen of producten, die geacht worden gekend te zijn. Het verkeerd gebruik of aanwending voor een ander doel dan is aangegeven op het etiket of de bijsluiter, sluit de aansprakelijkheid van MAH volledig uit. MAH is niet aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door enig gebrek dat zou voortvloeien uit gebeurtenissen waarover zij geen controle heeft, met inbegrip van een gebrek met betrekking tot de veiligheid dat aan het licht zou zijn gekomen nadat het product of goed in het verkeer is gebracht.

b. aansprakelijkheid voor gebrekkige producten
MAH kan enkel aansprakelijk worden gesteld voor een vastgesteld en bewezen gebrek en niet voor een schijnbaar gebrek dat enkel gebaseerd is op overeenstemmende aanwijzingen. MAH is niet aansprakelijk voor gebreken aan producten die zich nog in het teststadium bevinden.

c. aansprakelijkheid voor diensten
MAH sluit elke aansprakelijkheid uit voor de diensten die zij aan de koper zou verlenen in het kader van de verkoop van goederen of producten.

V. Begrip en gevolgen van overmacht
MAH zal niet aansprakelijk kunnen worden gesteld wegens vertraging of tekortkoming in de uitvoering van haar verbintenissen in geval deze vertraging of tekortkoming ontstaat, overmacht (toeval, daad overheid, oorlog,…) of door onvoorziene situaties buiten de wil van MAH om (“imprevisie”). Gebeurtenissen zoals staking, brand, lock-out en gelijkaardige omstandigheden worden beschouwd als gevallen van overmacht indien zij de uitvoering van het contract onmogelijk maken binnen de voorziene termijn, zonder dat MAH moet aantonen dat de gebeurtenis onvoorspelbaar of onvermijdelijk is. Indien zich een geval van overmacht of imprevisie voordoet, heeft MAH het recht om de uitvoering van het contract op te schorten of, in geval van blijvende onmogelijkheid, het contract geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder verplichting tot schadeloosstelling.

VI. Leveringstermijn
Onze leveringstermijnen zijn indicatief. Indien het voor MAH onmogelijk is om binnen de vooropgestelde termijn te leveren, zal zij de koper hiervan voorafgaandelijk op de hoogte stellen, teneinde met hem de manier overeen te komen om deze vertraging op te vangen. Indien de koper niet tijdig de documenten opstuurt of de inlichtingen mededeelt die noodzakelijk zijn voor de goede uitvoering van de levering, zal MAH haar leveringstermijnen verhoudingsgewijze verlengen.

VII. Betaling
Alle verkochte goederen en producten moeten worden betaald binnen de 30 dagen na factuurdatum op een door MAH geopende bankrekening. Alle bijkomende inningskosten zijn ten laste van de koper. Geen enkele klacht of geschil geeft de koper het recht om de betaling van de facturen van MAH op te schorten. De wanbetaling van een factuur op de vervaldag, geeft MAH het recht om het contract te ontbinden en maakt de betaling van de andere facturen onmiddellijk opeisbaar. In dat geval heeft MAH eveneens het recht om andere lopende contracten met de koper onmiddellijk en zonder opzegtermijn of -vergoeding op te zeggen. Elk verzoek om uitstel van betaling, minnelijke schikking of gerechtelijk akkoord of om het even welk ander feit dat kan laten vermoeden dat de solvabiliteit van de koper verslechtert, geeft MAH het recht een voorschot te vragen voor nog niet uitgevoerde bestellingen, en van de koper alle noodzakelijke garanties te eisen die nodig zijn om aan de aangegane verbintenissen te voldoen.

VIII. Overdracht van de risico’s
Ook in het geval dat MAH zich het eigendomsrecht heeft voorbehouden, worden de risico’s overgedragen op de koper op het ogenblik dat de goederen of producten de magazijnen van MAH verlaten bij verkoop “af-fabriek”, of op het ogenblik dat de goederen of producten toekomen in de magazijnen van de koper of op een door hem aangeduide plaats, bij verkoop “franco-fabriek”. Indien de koper door zijn eigen toedoen de goederen of producten met vertraging ontvangt, vindt de overdracht van de risico’s plaats op het ogenblik dat MAH de goederen klaar had voor de levering aan de koper.

IX. Wijze van verzending en reisweg
Bij een verkoop “franco-fabriek” bepaalt MAH de wijze van verzending en de reisweg. Bij een verkoop “af-fabriek”, probeert MAH, in de mate van het mogelijke en voor zover haar middelen het toestaan, rekening te houden met de wensen van de koper. Alle bijkomende kosten die daaruit kunnen voortvloeien zijn voor rekening van de koper. De Verkoper betaalt voor het transport en draagt alle risico’s tot en met het moment van levering op de genoemde plaats, mits niets anders overeengekomen.

X. Verpakkingen, houders en accessoires
Alle producten en goederen worden verkocht inclusief verpakking, tenzij uitdrukkelijk anders wordt bedongen. Bij een verkoop exclusief verpakking, zal de verpakking aan MAH moeten worden terugbezorgd binnen de afgesproken termijn, doch ten laatste binnen de 6 maanden te rekenen vanaf de levering, vrij van port. Zoniet zullen de niet-teruggegeven verpakkingen aan de koper worden aangerekend tegen hun vervangingsprijs. MAH behoudt zich het recht voor om, vóór de levering, de verpakking van een product of goed te openen teneinde een controle uit te voeren op de kwaliteit of de hoeveelheid, in een dergelijk geval zal geen enkel protest worden aanvaard met betrekking tot het feit dat het betrokken product of goed zich niet in de oorspronkelijke verpakking bevindt.

XI. Uitdrukkelijk ontbindend beding – eigendomsvoorbehoud
Indien de koper een contractuele bepaling of een bepaling uit de Algemene of Bijzondere verkoopsvoorwaarden schendt, heeft MAH het recht om de lopende contracten van rechtswege en zonder ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen, vanaf de dag dat MAH de koper in kennis stelt dat zij op deze bepaling beroep doet. MAH blijft eigenaar van de door haar geleverde goederen en producten tot de volledige betaling van de prijs. In geval van wanbetaling door de koper, heeft MAH het recht om de producten of goederen terug te nemen op de plaats waar zij zijn opgeslagen tegen afgifte van een kredietnota, op voorwaarde dat de koper kennis heeft van de terugname en ontbinding van de verkoop. De koper zal in dat geval gehouden zijn tot betaling van een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 25% op de prijs van de teruggenomen goederen en producten, onverminderd het recht van MAH op een vergoeding voor de minderwaarde van de genoemde goederen of producten, die berekend zal worden in functie van de marktprijs. De koper verbindt er zich toe om alle noodzakelijke en nuttige maatregelen te nemen met betrekking tot de bescherming van het eigendomsrecht van MAH op de geleverde goederen en producten. Tot aan de volledige betaling van de prijs, mogen de goederen en producten niet gebruikt, verbruikt of vermengd worden, teneinde hun identificatie mogelijk te houden. Wanneer derden enig recht vorderen op deze goederen of producten, is de koper gehouden MAH hiervan onverwijld op de hoogte te stellen.

XII. Gebruik van onze merken
De goederen en producten worden geïdentificeerd door een merk. Elk gebruik van de merken van MAH door de koper is onderworpen aan een uitdrukkelijke, schriftelijke en voorafgaande toestemming van MAH.

XIII. Nalatigheidsinteresten
Elke wanbetaling van de factuur op de vervaldag geeft van rechtswege, zonder voorafgaande ingebrekestelling, aanleiding tot de aanrekening van nalatigheidsinteresten van 12% per jaar.

XIV. Schadevergoeding
Bovenop de hierboven vermelde nalatigheidsinteresten, heeft MAH bij wanbetaling van de factuur op de vervaldag recht op een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 15% van het onbetaalde bedrag. Deze schadevergoeding dekt de kosten van administratie, aanmaning, boekhouding, met uitsluiting van advocaatkosten, honoraria en rechtsplegingsvergoeding.

XV. Toepasselijke wet – bevoegdheid
Deze algemene verkoopsvoorwaarden en elk contract tussen MAH en de koper, zijn onder- worpen aan het Belgisch recht. Onder voorbehoud van een bepaling van dwingend recht of van openbare orde, zal elke betwisting, van welke aard ook, worden voorgelegd aan de rechtbank van het rechtsgebied waar de maatschappelijke zetel van MAH is gevestigd. Indien MAH eiser is, zal zij evenwel eveneens het recht hebben om de eis in te leiden voor de rechtbanken van het rechtsgebied van de maatschappelijke zetel of de bedrijfszetel van de koper.

XVI. Privacy Policy
Persoonsgegevens die meegedeeld worden aan MAH worden opgeslagen en gebruikt in overeenstemming met de Wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer. De volledige verklaring is te vinden op de website: https://www.msdprivacy.com/be/nl “Privacy policy”.

  • Iedere bestelling veronderstelt het kennen en het aanvaarden, zonder voorbehoud, van de algemene verkoopsvoorwaarden. Bestellingen geplaatst vóór 12.00 uur worden, behalve bij overmacht, de volgende werkdag geleverd. Voor bestellingen tot netto 1000 euro (excl. BTW) is MAH genoodzaakt een forfaitaire orderkost van 50 euro aan te rekenen. Klachten over de aard of de kwaliteit van de goederen dienen schriftelijk te gebeuren binnen 1 werkdag na levering van de goederen.
  • Een prijslijst vervangt en schaft alle vorige af. De bestellingen worden uitgevoerd tegen de prijzen geldig op de dag van de uitvoering ervan.
  • MAH behoudt zich het recht voor om backorders die meer dan 2 maanden open blijven staan te schrappen.

Bijzondere verkoopsvoorwaarden 

  • Iedere bestelling veronderstelt het kennen en het aanvaarden, zonder voorbehoud, van de algemene verkoopsvoorwaarden. Bestellingen geplaatst vóór 12.00 uur worden, behalve bij overmacht, de volgende werkdag geleverd. Voor bestellingen tot netto 1000 euro (excl. BTW) is MAH genoodzaakt een forfaitaire orderkost van 50 euro aan te rekenen. Klachten over de aard of de kwaliteit van de goederen dienen schriftelijk te gebeuren binnen 1 werkdag na levering van de goederen.
  • Een prijslijst vervangt en schaft alle vorige af. De bestellingen worden uitgevoerd tegen de prijzen geldig op de dag van de uitvoering ervan.
  • MAH behoudt zich het recht voor om backorders die meer dan 2 maanden open blijven staan te schrappen.

Terugnameregeling en -voorwaarden van goederen en producten
Buiten de hypothese van niet-conforme levering, waarvan sprake in artikel IV van de algemene verkoopsvoorwaarden, kan een product of goed slechts worden teruggestuurd, overgenomen of teruggenomen mits uitdrukkelijk voorafgaand schriftelijk akkoord van MAH en indien voldaan is aan de volgende voorwaarden:

  • In de retouraanvraag dient steeds de reden van de retour vermeld te worden (foute levering, klacht of korte vervaldatum).
  • Bij niet-conforme of beschadigde levering zal de groothandel binnen 1 werkdag na levering van de goederen contact opnemen met MSD Animal Health om dit te melden. Voor kwaliteitsproblemen aan geleverde producten (verpakking, algemeen uitzicht, bewaarcondities, …) zal binnen 5 werkdagen na levering van de goederen een gedetailleerd verslag, vergezeld van kopies van leveringsnota, vervoerdocumenten, zo nodig gestaafd met foto’s en ondertekend door de verantwoordelijke apotheker, opgestuurd worden naar MSD Animal Health. Bij materiële klachten met een waarde boven de 1000 euro moeten er altijd foto’s ter documentatie van de klacht bijgevoegd worden.

Bij retour afkomstig van derden omwille van een kwaliteitsklacht dient steeds het ingevuld formulier “kwaliteitsklacht formulier” meegestuurd te worden met vermelding van product, lotnummer, herkomst en reden van de klacht. Indien de houdbaarheid bij aankoop korter is dan 6 maanden (bij producten waar de vervaldag per maand is aangegeven vervalt het product op de laaste dag van de aangegeven maand): 100% creditering mogelijk bij correcte teruggave van de goederen* (uitzonderlijk, voor enkele producten aangeduid in de prijslijst geldt deze bepaling niet aangezien de vervaldatum van deze producten altijd korter dan 6 maanden is). De aanvraag tot teruggave van onverkochte voorraad van dergelijke goederen dient zo snel mogelijk na

vervaldatum te gebeuren, tot uiterlijk 4 weken na verstrijken van de vervaldatum. Deze aanvraag dient duidelijk het lotnummer, het factuurnummer en het terug te nemen aantal te vermelden. Om aanspraak te maken op de 100% creditering bij producten met korte houdbaarheid dient de klant steeds de oudste producten (FEFO: first expired first out) eerst te verkopen. Producten* dienen teruggezonden te worden naar het magazijn van MSD Animal Health, Livlina, Eigenlostraat 5, 9100 St.-Niklaas.

Voorwaarden van toepassing in geval van een recall:

  • Voor een recall tot op het niveau van de groothandel in de distributieketen zal een forfait betaald worden van 100 euro per recall aan alle groothandels betrokken in de recall van het specifieke product*.
  • Bij een recall die in de distributieketen gaat tot op het niveau van de dierenarts, zal een forfait betaald worden van 100 euro per recall en een bijkomende vergoeding van 15 euro per dierenarts betrokken in de recall met een maximum van 400 euro per recall per groothandel betrokken in de recall van het specifieke product.
  • Producten* dienen teruggezonden te worden naar het magazijn van MSD Animal Health, Pharma Distri Center (P.D.C.), Eigenlostraat 5, 9100 St.-Niklaas

*De koudeketen mag niet onderbroken worden. Het product of goed wordt altijd teruggezonden in de originele onaangebroken, geregistreerde verkoopsverpakking (dit in lijn met de wet op de geneesmiddelen), zonder dat er door de klant labels werden aangebracht.

Elke terugzending van niet-vervallen product zal vergezeld zijn van een verklaring, ondertekend door de kwaliteitsverantwoordelijke vergezeld van bewijsstukken, dat de goederen steeds opgeslagen en vervoerd werden volgens de goedgekeurde bewaarcondities vermeld op de verpakking en bijsluiter.

Indien de goederen niet voldoen aan de specificaties zoals hierboven vermeld, gaat de klant akkoord dat de goederen zullen vernietigd worden zonder vergoeding.

BE-NON-251000004